søndag den 2. december 2012

2. dec - salte mandler i glas

I dag er pakkekalendergaven til min søster et glas med hjemmelavede mandler. De er super lækre og er en sund snack i hverdagen. Vi bruger dem nu også tit til gæster.


Opskriften på salte mandler

2 dl vand
1 spsk salt
200 g mandler

Tænd ovnen på 150 grader. Bring vandet i kog på en pande på komfuret, og tilsæt salt og mandler. Spred mandlerne ud på panden, så de kun ligger i et enkelt lag på panden. Når vandet et kogt væk, spredes mandlerne ud på et stykke bagepapir eller i en lille bradepande. Igen er det vigtigt, at mandlerne kun ligger i et enkelt lag. På den måde bliver de helt sprøde. Bag dem i ovnen i 25 ved 150 grader og giv dem yderligere 5 minutter på eftervarmen.


Tag mandlerne ud af ovnen. Når de køler af knitrer de. De afkølede mandler opbevares i et glas. Her har jeg pyntet det forskellige klistermærker. Det vil også være en fin værtindegave her i julemåneden - en af den sunde slags.

4 kommentarer:

  1. Årrrhh guuufff... jeg går og tripper og venter på det bliver torsdag, hvor vi skal til tyskland efter jule-forsyninger og rigelig t med mandler <3 jeg har drømt om saltmandler den sidste måned nu...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som en dejlig plan. Jeg køber også altid mandler i rigelige mængder, når jeg en gang i mellem krydser grænsen.

      Slet
  2. Svar
    1. Jeps - de kan varmt anbefales. Herhjemme plejer 200 g mandler hurtigt at få ben at gå på:-)

      Slet

Tak fordi du læser med. Jeg bliver så glad for en lille kommentar eller hilsen. Ordet er frit.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...