mandag den 3. december 2012

3. dec - DIY origami gavekort

Gavekort er en meget anvendt julegave, og jeg er sikker på, at der også havner et par stykker under vores juletræ i år. Jeg har tidligere vist en kreativ måde at pakke et gavekort ind på, og jeg vil nu vise, hvordan jeg folder blomster-kuverten.

Du kan læse det fulde indlæg om gavekortet her.

Har du mod på at folde andre kuverter, kan du se mere
- Kuvert af cirkler
- Foldet kuvert af A4-papir
- Avanceret kuvert af A4-papir

Her kan du se, hvordan du selv kan pifte eventuelle gavekort-julegaver op.



Jeg har lavet dette julekort af et stykke A3-papir fra Søstrene Greene. Jeg målte først papiret på den korte led, så jeg kunne skære et kvadratisk stykke ud i maksimal størrelse. Det blev 29,4 x 29,4 cm. På billedet nedenfor ruller det godt og grundigt sammen. Det kan ikke anbefales, men nu gør jeg det alligevel...

Nu har jeg ikke et gavekort, der skal pakkes ind - jeg har lavet min egen base for et gavekort - det er et stykke pap (en æske fra musli-drys), som jeg har skåret ud, så sidelængden er præcis 2/5 af det store papir. I dette tilfælde er papstykket 11,7 x 11,7 cm. Papstykket har jeg beklædt på begge sider med papir.

NB: Det er en fordel, når du skal folde kuverten, at det et kraftigt gavekort, du skal folde omkring og ikke bare et enkelt stykke papir.


Nu går foldearbejdet i gang. Fold det store papir på midten på begge ledder.


Så skal du gerne ende med dette resultat. (Da papiret ruller sammen, når jeg ikke holder på det, har jeg fået hjælp af Frk. Rivejern og Hr. Tidstager - det håber jeg I kan bære over med).


Dernæst skal du placere dit gavekort (papstykket) på papiret, så hjørnerne flugter med de fold, du lige har lavet. Jeg har markeret med røde pile på billedet.


Nu skal du folde papiret op omkring papstykket (uden at det rykker sig. Marker foldet hele vejen langs papstykket og ikke helt ud til kanterne.


Tag fat i kanten nederst til højre og fold flappen over mod venstre, så der kommer en markering af hjørnet. De næste to billeder viser hvordan fra hver sin side.



Når du har markeret hjørnet som vist med den røde pil på billedet ovenfor, skal du sørge for at papirets kant flugter, så du får et fold i den rette vinkel. Jo mere præcis du er med det, jo flottere bliver resultatet.


Nu skal du dreje papiret 90 grader og gentage manøvren. Først folder du op langs papstykket og markerer endnu en side på kuverten, som vist her.


Dernæst folder du flappen ned på plads. Du kan lige ane, at jeg i første omgang var for hurtig og foldede skævt... Øv øv.


Fortsæt på samme måde med de to sidste sider. Du kan med fordel folde den første side ud igen inden du folder den sidste - så får lidt ekstra manøvrerum forærende.


Så er kuverten færdig. Som jeg antydede i starten, er det problematisk at bruge papir, der ruller sammen igen. Problemet kan løses ved at lime to ark sammen, som jeg gjorde ved mit oprindelige gavekort til brudeparret. Her kan du også se et eksempel på, hvordan man kan dekorere papstykket, så det er fungerer som et hjemmelavet gavekort.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du læser med. Jeg bliver så glad for en lille kommentar eller hilsen. Ordet er frit.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...