lørdag den 8. december 2012

8. dec - flettede julekugler

I går var jeg på et lillebitte julemarked i Lyngby, hvor jeg havde en stand sammen med en veninde. De næste dage vil jeg vise, hvordan jeg har lavet nogle af de ting, jeg havde med på markedet. Jeg vil starte med flettede julekugler i hvidt gavebånd.


Her kan du se dem på vores stand. De er super flotte på juletræet eller på en lærkegren!


Nedenfor kan du se, hvordan de laves.
Du skal bruge en saks, dobbeltklæbende tape, almindelig tape, en lineal og en rulle gavebånd. Du kan også klippe strimler af noget flot papir, hvis du hellere vil det.


Nu skal du klippe seks strimler i samme længde. Mit gavebånd er 1 cm i bredde og jeg bruger strimler af 24 cm.


Når strimlerne er klippet skal du sætte et stykke dobbeltklæbende tape på i den ene af alle strimlerne. Lad folien sidde på endnu, så de ikke klistrer fast til noget. Sæt en af strimlerne sammen til en ring, og læg den til side.


Tag de restende fem strimler og form dem til en stjerne med fem spidser ved først at lægge tre strimler op, så de går over og under hinanden og derved låser den trekant, som de danner. Den pæne side af gavebåndet vender opad.


Nr. 4 bruges til at forme endnu en spids til højre. Igen er det vigtigt, at trekanten låser, så alle tre strimler går over og under hinanden.


Den femte strimmel flettes ind, så stjernen bliver komplet. Denne stjerne danner bunden i kuglen.


Som en lille hjælp, har jeg fikseret strimlerne i stjerneformen ved hjælp af små stykker tape. Dette fjerner vi igen senere, så hvis du bruger papirstrimler, skal du være forsigtig.


Vend stjernen om, så strimlerne ruller lidt sammen - du får lidt fornemmelsen af den kugle, som den skal ende med at blive.


Tag den sjette strimmel, som allerede er sat sammen til en cirkel. Den skal vi have sat fast horisontalt på kuglen, så den hviler på spidserne af vores bundstjerne.


Måden, hvorpå det gøres, er ved igen at låse de tre strimler, så cirklen balancerer hele vejen rundt. Jeg flytter samtidig min hjælpetape op fra stjernen til midtercirklen (se næste billede hvordan).


Her har jeg sat midtercirklen fast på alle spidserne ved hjælp af min hjælpetape. Midtercirklen er her markeret med den røde linje og hjælpetapen med en orange ring. Håber det giver mening.


Over midtercirklen skal vi nu have formet endnu en stjerne og samtidig have lukket strimlerne sammen med den dobbeltklæbende tape, som allerede sidder i den ene ende. På nedenstående billede kan du se, hvordan jeg allerede har formet to spidser i trekanten. Den strimmel, jeg holder i hånden sætter jeg sammen (husk at finde den rigtige ende:-)). Og så fletter jeg derfra (husk over og under hele tiden - hvis det ikke går op, så har du lavet en fejl, og må forsigtigt pille de ender op, der giver problemer).


Her kan du se hvordan kuglen ser ud, før jeg har pillet min hjælpetape af. Lidt skæv, men det skal nok rette sig.


Og voilá! Et styk færdig flettet kugle. God fornøjelse.


Jeg lavede den første efter en YouTube video, som jeg ikke kan finde igen, så jeg kan desværre ikke henvise. Jeg har i stedet fundet denne vejledning på engelsk.

7 kommentarer:

  1. Altså, Anne-Mette! Det er sådan en fornøjelse at læse med hos dig! Og hvor er det bare en lækker julekalender du har i år! Glæder mig til at se hvad du tryller frem! :-)

    Rigtig glædelig jul!

    Kram fra Jane

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Jane. Det er altid dejligt at høre, at det ikke kun er for min egen skyld, jeg klipper julepynt:-) Selvom jeg sikkert ville gøre det alligevel... Jeg kan jo slet ikke lade være.

      Slet
  2. Hvor er de bare smukke og lidt anderledes, alt efter hvad man vælger at flette i.
    Tak for at du har lyst til at dele med os andre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge. Du har helt ret - i den video, jeg fulgte oprindeligt, havde hun klippet strimler af forsiden af et magasin. Det var også ret fint med farve på. Jeg vil meget gerne se, hvis du laver nogle selv. Del endelig på bloggen:-) Og velbekomme - jeg kan jo slet ikke lade være.
      Mvh Anne-Mette

      Slet
  3. hvor er de bare super fine, de må da afprøves en dag :)
    KH Micha

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Micha - Du får lynhurtigt styr på modellen, så det er ikke så stort et projekt:-) Kh Anne-Mette

      Slet
  4. Hej Anne-Mette
    tak for din søde besked :-)
    De her kugler er virkelig fine! Jeg vil helt sikkert lige gemme din guide, så jeg kan forsøge mig med dem ved lejlighed. Måske om et års tid ;-) Godt nytår. mvh Marie

    SvarSlet

Tak fordi du læser med. Jeg bliver så glad for en lille kommentar eller hilsen. Ordet er frit.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...