onsdag den 18. september 2013

Origami Tato - eller kuvert til gavekort

I forgårs viste jeg formel 1-gaven, hvor jeg havde foldet en origami-kuvert til biografbilletterne. Her har jeg foldet den i rigtigt origamipapir, og så kommer foldene rigtigt til deres ret i forhold til det almindelige kopipapir, jeg brugte forleden. Jeg blev nødt til det for at rummet til opbevaring af gaven blev stort nok.

Mit origamipapir med sine 15x15 cm var desværre for småt.

Lukket. Træk i de små mønstrede snipper...

... og åben!

Egentligt havde jeg lånt denne bog på biblioteket, og havde fundet en fin model (i glade 90'er farver), som jeg ville give mig i kast med. Men jeg kunne simpelthen ikke tyde diagrammerne i bogen!

Ja ja - så kan man jo altid finde noget på youtube. Og endte med denne skønne variant af en klassisk tato. Der er flere ganske udmærkede youtube-videoer, men jeg synes denne er ret god - der er ingen lyd på. Har du brug for lidt instruktion, er denne på engelsk ret fin.

Glade 90'er farver, men skønne modeller. Hvis bare jeg kunne tyde diagrammerne...

Tato og Noshi er åbenbart klassiske japanske discipliner. Tatoen blev brugt til at pakke kiminoer ind i, og i virkeligheden meget traditionsbundet. Noshi bruges som indpakning af blomster, som er en traditionel værtsgave i Japan. Papiret skulle være rødt på den ene side og hvidt på den anden. Det skulle efter sigende bringe lykke.

Hov faldt lige over denne billede-instruktion - det kan jo gå hurtigere end videoen, når man først har foldet den nogle gange...

1 kommentar:

  1. Hvor stor endte din origami æske med at være?
    Den er blevet ret blæret.

    SvarSlet

Tak fordi du læser med. Jeg bliver så glad for en lille kommentar eller hilsen. Ordet er frit.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...